Site Overlay

10+1 érdekes debreceni fénykép az MTVA Fotótárából II.

Nem bírom sajnos mentálisan a félbehagyott projektek súlyát, úgyhogy muszáj volt végigpörgetnem nemrég az MTVA Fotótárának mind a 11.000+ képét. Még háromszor 11 fényképet válogattam ki, ez az adag  az 1965 és 1990 közötti évekből lesz.

Itt az előző.

A leírás szerint „Modern lakóházak Debrecenben, az előtérben egy romos földszintes ház.” 1965. július 21-én. Most mondjam, hogy én máshogy látom? Valahol felesleges, mert a korszellemről leválasztva a leírásokat csak torzul a rendszer, látunk az elmúlt években erre elég példát. Figyeljétek viszont helyette a „Weisz József Szabó Mester” feliratot.  Kerestem a nevét debreceni vonatkozásban egy darabig, de egyelőre sehol semmi. Ha találtok valamit, szóljatok.  Készítette: Fényes Tamás, Azonosító: MTI-FOTO-850470
„Utasok várakoznak az autóbuszra a MÁVAUT (Magyar Államvasutak Közúti Gépkocsi Üzeme) megállójában. Az elmúlt évtizedben jelentősen fejlődött Tégláskert, Debrecen városrésze, ahol számos családi ház, új iskola, önkiszolgáló élelmiszerbolt és aszfaltút épült.” A képet szintén Fényes Tamás készítette 1965. szeptember 14-én. Azonosító: MTI-FOTO-F__NY19650914041
A leírás szerint „Közel száz éves parasztház tyúkudvarral”, szerintem viszont ami itt igazán látványos és jelentős, az a galambdúc. Nézzétek meg a tetőt: két lakója még ott is ott van. Kíváncsi lennék, ezelőtt 50-60 évvel hány helyen volt még galambdúc a városban. Ezt a képet is Fényes Tamás készítette, szintén 1965. szeptember 14-én, Azonosító: MTI-FOTO-F__NY19650914036
A leírás szerint „Szivattyúznak a debreceni utcákon. A hó gyors olvadása és az esőzés miatt Debrecen alacsonyan fekvő területeit elöntötte a belvíz. A Belvízvédelmi Területi Bizottság másodfokú készültséget rendelt el. Negyven debreceni utcában éjjel-nappal működnek a szivattyúk.” A Fotótár képén ugyanolyan elképesztő ezt a mennyiségű vizet látni, mint nemrég a Modemben a Holnemváros kiállításon egy nagyon hasonló másikon. Készítette: Szebellédy Géza 1966. február 12-én, Azonosító: MTI-FOTO-851298
A leírásban az áll, hogy „Szabó János (b) és Boruzs Bernát, a Debreceni Tervező Vállalat mérnökei az általuk tervezett 25 szintes lakóépület makettjével. Az új pályaudvar mellett épülő toronyház érdekessége, hogy a 203 másfél és kétszobás lakás mellett 6 kétszintes lakás is helyet kap az épületben, a földszinteken pedig ABC Áruházat, önkiszolgáló éttermet, espresszót, híradómozit és egyéb szolgáltató részlegeket alakítanak ki.” Mint tudjuk, a 25 szint valójában 24 lett, de a 203+6 lakás az stimmel. A kép 1968. február 8-án készült, tehát ekkor még öt év volt az átadásig. Egyébként ez az a kép, amit az előző bejegyzésben emlegettem, hogy megvettem. Készítette: Kovács Sándor, Azonosító: MTI-FOTO-F_CSO19680208035
Egy szerintem egy kifejezetten jó perspektívájú riportkép a „Vöröshadsereg útról (1990-től Piac utca), háttérben a református Nagytemplom.” Készítette 1968. május 12-én Fényes Tamás, Azonosító: MTI-FOTO-857790
Ha már a 24 emeletes: „Épülő és új lakóházak, épületek az 1961-ben újjáépített pályaudvar környékén.” Ez egy elég általános megfogalmazás arra, hogy a képen a 24 emeletes alapozását láthatjuk 1969. október 14-én. (Illetve a kép bal alsó sarkában meg nézzétek az azóta már lebontott épület részletét is.) Készítette: Balogh P. László, Azonosító: MTI-FOTO-C_BAL19691014019
„A Csapó utcai lakótelep szalagházai Debrecenben.” 1975. július 14-én. Nesze neked paneles halszemes graffitis kultúra az újkorból, hát ezek szerint már a ’70-es években megcsinálták a stílusteremtő képeket. Készítette: Kozák Albert, Azonosító: MTI-FOTO-874537
Ezt azért válogattam ki, mert riportképnek és életképnek is tök jó, természetes, organikus. „1982. augusztus 5. Az egyik új lakástuljadonos Sánczi József és családja sétál a Tócóskerti lakótelepen, Debrecen épülő 6850 lakásos új lakótelepén.” Készítette: Oláh Tibor, Azonosító: MTI-FOTO-888747
Szeretett munkahelyemről is találtam érdekes archív fotókat, itt egy: „1986. május 5. Felületi sugárzás szennyezettséget mérnek az MTA debreceni Atommagkutató Intézetében a csernobili atomerőműben történt baleset óta rendszeresen. Az elmúlt időszakban mintegy 50 mintán végeztek méréseket.” Készítette: Oláh Tibor, Azonosító: MTI-FOTO-896828
Ez pedig az A-rendszám miatt kötelező. „1990. augusztus 8. Egy szerelő új – 3 betű és 3 szám kombinációjából, valamint a nemzeti trikolorból és az országot jelző H betűből álló – rendszámtáblát tesz egy autóra a MERKUR debreceni telepén. MTI Fotó: Oláh Tibor A negyvenes évek végén bevezetett korlátozások a személygépkocsi-birtoklást és -használatot egyaránt érintették. Csak a kiváltságosak tarthattak személyautót, állami engedéllyel. 1958-tól lehetett új és használt autókat vásárolni – akár külön engedély nélkül. Új kocsikból – döntően Wartburg, Moszkvics és Škoda gyártmányúakból – néhány száz darab érkezett. Ezek importjával a Mogürt, míg az értékesítés ügyintézésével a Belkereskedelmi Gépkocsijavító Vállalat foglalkozott. 1959-ben bevezették a gépjármű-előjegyzést, ami annyit jelentett, hogy bizonyos összeg kifizetése fejében a vevő rákerült egy listára. 1962-ben azonban megérkezett az első nagyobb Trabant- és Wartburg-szállítmány, a Belker képtelen volt megbirkózni a nagyobb adminisztrációval, ezért létrejött a Merkur Személygépkocsi-értékesítő Vállalat, mint önálló gazdasági egységként működő állami cég. A Merkur csupán a beérkezett gépkocsik átvételét, tárolását és elosztását, átadását végezte. Az Állami Vagyonügynökség 1993 áprilisában rendelte el a veszteséges vállalat jogutód nélküli, végelszámolással való megszüntetését.” Készítette: Oláh Tibor, Azonosító: MTI-FOTO-913892

 

 

PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com