Site Overlay

Toldalékok (a.k.a. public art found) by Löki & Burai II.

Ebben a bejegyzésben a kiállítás szövegeinek és képeinek második fele, illetve Mikos Ákos kiállítást megnyitó szövege lesz.

„Köszöntök mindenkit ezen a különleges eseményen, amely során a hideg, rideg utca fotóművészetének és az utca opozitjaként, a belső, a szoba melegét adó kályha epikájának két kiemelkedő alkotójának új tárlatát ünnepelhetjük.

Amikor a városi élet lüktetése, a hétköznapi pillanatok egyedi képpé formálódnak, valami varázslatos történik – nem csupán egy fotó készül, hanem egy olyan ablak nyílik meg, amelyen át újraértelmezhetjük mindazt, amit körülöttünk látunk.

Lüktetésről beszélek, de közben mindannyian látjuk, hogy a kép áll.
Nem csupán a pillanat megfagyasztásában, hanem az égfelé mutató iránytűként, jelzőbójaként, egyfajta zsebben a tévé híradójában megigazítatlan tettre kész férfi szimbólumként áll. Ezek emlékeztetők: a város stiláris és vizuális mutató ujjai a menny felé.

Löki Viktor művei a street fotó műfajának mélyebb rétegeit tárják fel. A képein megjelenő utcák, felújítási törmelékek és egyszerű villanypóznák emlékeztetnek bennünket arra, hogy a városi táj nem csupán egy háttérkép, hanem az élet folyamatosságának és változásának lenyomata. Ezek az elemek a hazai művészeti élet számára is egyre inkább inspirációs forrássá válnak, hiszen a mindennapok részleteiből áradó energia és nyers valóság gyakran sokkal őszintébben beszél az életről, mint bármilyen felépített kompozíció.

Mi sem jelezheti ezt jobban, mint az a fajta reverzibilis hozzáállás, hogy megfordulni látszik az irány: immár nem az utca szüli a művészetet, hanem a művészet megtermékenyíti a hétköznapokat. Közutasok, Dehuszos szakemberek alkotnak direkt ilyen és ehhez hasonlatos urbénus totemeket, hátha Löki arra jár és megörökíti.

Ahogy ma végigsétálunk ezen a kiállításon, kérlek, álljunk meg egy pillanatra mindennapjaink közepette. Ne csak azt nézzük meg, miként ragadta meg Löki Viktor a szépséget az egyszerűségben, hanem fürdöjünk meg Burai soraiban. Nem kreálmányok ezek. A valóság csoki forgácsai ezek a képzelet latte avokádóin. Kortyolgatni és ízlelni kell, miközben az ember neuronjaival dédelgeti annak molekuláit, a betűket. Olyan teljesítmény ez, amiért Burainak is járna egy bronz pad a Kossuth téren, hogy nem is a szobrával, de ő magával fotózkodhassanak lengyel túristák a városban járva.

Gratulálok a Löki és Burai alkotópáros alkotói munkájához, és kívánom, hogy műveik továbbra is formálják és inspirálják a hazai és nemzetközi művészeti életet!

A kiállítást ezennel megnyitom!”

az idő vonatkozásában kirendelt tehetetlen szemlélő perspektívája megkívánja a hirtelen felindulásból késleltetett önszuggesztió azonnali felülvizsgálatára irányuló törekvések illuzórikus megfogalmazását és a végérvényesség terhe alatt alakoskodó mibenlét hatályon kívül helyezését
előre megfontolt szándékkal, méltányolható okból, erős felindulásban, különös kegyetlenséggel elkövetett hiánypótlás
úgy vagyunk itt, mintha itt se lennénk, végelgyengült prototípusai egy letűnni vágyó kornak, szemlesütve jár minket körül az isten, régi vágya teljesült
Ennek a különlegességnek a neve Suburbium adamantinus, amint a magyar mondja: „vasfája”. Ebben a növésben természeti ritkaság. A debreceni hagyomány szerint a munkakerülés lánglelkű apostola, Csigányi Béla vitázott Nemoda Karcsi nevű szomszédjával, akinek egy tekintélyes pénzösszeggel tartozott. A vita hevében Béla felkapott egy vasdarabot, és leszúrta a földbe, mondva: „Nőjön ez fává, ha nem igaz, hogy megadom a pénzed édes Karcsikám!” És csakugyan fa lett belőle.
a folyamat adott idejű folytonossága majd az annak menetrendszerű megszakadása folytán bekövetkező hézagosság folytatólagosan végrehajtott kitöltése a folyamat zavartalan lefolyását biztosítani hivatott intézkedések folyományaként jelentkező hatásmechanizmusokat folyósítja a folyamatosság fenntartása érdekében
hamarosan józan értékelést adunk a belső helyzetről, melynek megszilárdításán egymást és magunkat sem kímélve fáradhatatlanul dolgozunk, kizárólag a kitűzött cél elérésére összpontosítva figyelmünket, miközben küzdünk az idővel, az elemekkel, a körülményekkel, a váratlan helyzetekkel, az elvárásokkal, a korábbi tapasztalatokkal, a felszínességgel, a betagozódással, a lelki okokra visszavezethető kishitűséggel, nappalokkal és éjszakákkal, negatív érzelmekkel és azok feloldásával, a hibázástól való félelemmel, a lappangóval, az alattomossal, a fékezhetetlennel, a kényszer szültével és az ösztönössel, a magamutogatással, az elvágyódással, a kritikus véleményekkel, a konszenzusos megállapodással, a ránk várakozókkal, a hozzánk betérőkkel és a tőlünk távozókkal
…elege lett és megszökött, egy óvatlan pillanatban kiszakította magát rögzített helyzetéből és elindult, már maga a tény, hogy úton van boldogsággal töltötte el, eddigi nyomorúságos élethelyzete ugyanis, melyben mozdulatlanul kellett tűrnie, hogy mindenféle jöttment a végtermékét helyezze el benne, elviselhetetlenné vált számára és bár tudta, hogy őt eleve erre a célra hozták létre, anyaga, formája kizárólag ezen tevékenységek elviselésére tették alkalmassá, mégis egy idő után másra vágyott, nem a vizelet-széklet-hányás szennyháromságára, hanem valami szépre, tisztára, felemelőre, számára a világ eddig csupán az az 1,40×1,10-es méretű koszos helyiség volt, amelyben elhelyezték, egyetlen parányi ablak jelentette a kapcsolatot a külvilággal, amelyen keresztül legalább különféle hangokat hallott, ezek egy ideig kielégítették a fantáziáját, ugyanakkor elvetették benne a többre vágyás gondolatának magvát is, heteken keresztül készült a szökésre, minden nap lazított valamicskét a rögzítésén, aztán egy szeptemberi napon, nem tűrvén tovább a megaláztatást olajra lépett, „utolsó megbecstelenítője”, ahogy ő fogalmazott egy részeg férfi volt, aki hasmenésével mocskolta be felületét, ráadásul dolga végeztével épphogy csak lehúzta, de kefét már nem használt, betelt a pohár, pontosabban a csésze, meglépett és végre maga mögött hagyhatta börtönét…
végül minden a helyére kerül vég nélkül semmi
PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com